wtorek, 19 kwietnia 2016

Przepis na chleb bezglutenowy

Nietolerancja glutenu dopadła i mnie, dlatego znajdziesz na blogu także przepisy bezglutenowe - np. Kasza jaglana pojawia się często, bo lubię dania z kaszy jaglanej. Chleb bezglutenowy, bez dodatku jajek i mleka. A najsmakowitsza jest chrupiąca skórka!


Przepis na chleb bezglutenowy

Przepis na bułki bezglutenowe. Nie potrzeba do tego żadnych specjalnych sprzętów, niekończącej się listy składników ani ponadprzeciętnych zdolności kulinarnych! Wielokrotnie gościł na moim stole, a piekę go już ponad rok. Przygotowuję go z mieszanki bezglutenowej domowej roboty, a jedynym zagęstnikiem ciasta jest siemię lniane oraz tapioka.


Prosty chleb bezglutenowy Zastanawiałam się, czy jeszcze potrzebny jest wam prosty chleb bezglutenowy? Czy mój przepis na prosty chleb bezglutenowy będzie kolejnym popularnym, lubianym i powtarzanym przez czytelników? Ale doszłam do wniosku, że tak. Wszyscy orzekli zgodnie, że to najlepszy chleb bezglutenowy na świecie, a to nie lada komplement.


Niewtajemniczonym dopowiem, że dzieciom i dorosłym, którzy z dnia na dzień muszą przejść na dietę bezglutenową, zazwyczaj najtrudniej polubić bezglutenowy chleb. Hmmm to czemu w przepisach na chleby dla maszynistów podają przepis na chleb bezglutenowy ? Póki co robiłam mieszany pszenno-ryżowy i pszenno-kukurydziany a obydwa wyszły. Były tylko za i kruche, a doczytałam, że to kwestia większej ilości wody i dodania zakwasu ryżowego. Od dawna chciałam zrobić domowy chleb bezglutenowy, zależało mi by choć trochę przypominał ten „normalny” z klasycznych mąk. Zainspirowałam się przepisem z bloga Dorotuś i wyszedł naprawdę fajny chleb zupełnie nie przypominający bezglutenowych „gąbek” sprzedawanych w sklapach ze zdrową żywnością.


Bochenek, który wyjęłam z piekanika okazał się być mięciutkim w. Mój domowy chleb bezglutenowy na zakwasie jest stosunkowo łatwy do zrobienia, no, o ile ma się pracujący zakwas oczywiście ale o tym za chwilę. Odkąd zaczęły pojawiać się pierwsze przepisy na chleb bezglutenowy bez wyrabiania, coraz więcej osób decyduje się na samodzielne wypiekanie pieczywa we własnym domu. W młynku do kawy mielenie może zająć nam z pół godziny, wliczając w ten czas przerwy „na odpoczynek” dla urządzenia, a w specjalnej maszynie wystarczy chwila.


Ten chleb powinien wyjść każdemu, jest naprawdę dziecinnie prosty do przygotowania i wyjątkowo pyszny:-) Zrobienie własnego chleba bezglutenowego jest prostsze niż myślałam i serdecznie. Nie jest za suchy, nie jest zbity, jest idealny. Taki chleb bezglutenowy zasmakuje każdemu. Później pojawił się najlepszy do tej pory przepis bezglutenowy na bananowy chleb ryżowy.


Bardzo zbliżony do zwykłego chleba. Pomyślałam jednak, że nie każda osoba na diecie bezglutenowej będzie miała ochotę na słodkawy chleb, dlatego przyszedł czas na kolejny eksperyment. Tym razem zmieszałam trzy mąki bezglutenowe: ziemniaczaną, ryżową i gryczaną.


Przepis na chleb bezglutenowy

Popisałam, co mi na języku siedziało, a teraz przechodzę do konkretów. Najzdrowiej jest oczywiście przygotować domowy chleb na bezglutenowym zakwasie, ale zakwas się u mnie póki co nie uchował, a i zapału oraz czasu nieco brak więc działam szybko, ale dalej zdrowo. Najlepszy chleb na zakwasie.


Ja piekę od grudnia na okrągło. Nie wyobrażam sobie już jeść chleb kupny. Robię zazwyczaj żytni-zakwas zabija gluten prawie w 1 lub całkiem bezglutenowy na zakwasie z mąki gryczanej,lub mieszam-gryczaną z ryżową.


Zakwas mam cały czas,zawsze zostawiam dwie łyżki zakwasu i dokarmiam ,tak. Chcesz upiec domowy chleb na zakwasie? Szukasz informacji, jak zrobić chleb na drożdżach? Znajdziesz tu przepis na chleb, którego szukasz. Nie musisz mieć wielkiego doświadczenia.


Wystarczy Ci zwykły piekarnik. Sprawdź i zobacz, że to naprawdę proste. Przekonasz się, że własny chleb, to coś zupełnie wyjątkowego. Ciasto na chleb będzie rzadkie (proszę się nie martwić). Keksówka smarujemy masłem.


Gotowe ciasto przelewamy do keksówki. Piekarnik rozgrzewamy do 220C i pieczemy przez minut. Po wyjęciu z piekarnika chleb warto przełożyć na kratkę aby się schłodził.


W składzie ciasta na chleb bezglutenowy warto uwzględnić sporą ilość wody oraz dodatków, takich jak pestki dyni, słonecznika, siemię lniane czy migdały. Kinga Paruzel, która w przepisie na chleb bezglutenowy zachęca do wykorzystania jak największej porcji nasion. Kliknij, aby zobaczyć przepis. Po tym czasie wyjąć chleb z piekarnika, jeżeli użyliśmy papieru do pieczenia to delikatnie odklejamy go od chleba, a jeżeli foremka była posmarowana masłem to wyciągamy chleb i wystawiamy jeszcze na ok. Taki wypiek doskonale sprawdzi się nie tylko w diecie osób z celiakią, alergią lub nadwrażliwością na gluten, ale również w przypadku alergii na białko jaja kurzego.


Do zrobienia chleba bezglutenowego bez drożdży można wykorzystać mąkę. Mamy różnych czytelników serwisu Smakowitychleb. Pokazujemy, że pieczenie domowego pieczywa nie jest trudne. Wszystko o pieczeniu własnego chleba. Porady i sprawdzone przepisy na chleb na zakwasie, bezglutenowy, razowy i chleb żytni.


Brakuje w nich glutenu, który odpowiedzialny jest za elastyczność, pulchność, wilgotność i kształt chleba. Jak widzicie, gluten odpowiada za wiele ważnych właściwości chleba. Bez niego chleb jest inny, co nie znaczy, że gorszy.


Jeśli chcesz upiec chleb bezglutenowy przepis znajdziesz na mojej stronie. Przede wszystkim sprawdzony, smaczny i szybki chlebek, którego musisz wypróbować!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty